검색
검색
공개 노트 검색
회원가입로그인

The Early Christian Kingdom of Caucasian Albania: Centered in Barda

page thumbnail

Caucasus Albania의 초기 기독교 왕국 : 바르다를 중심으로

(영문 제목: The Early Christian Kingdom of Caucasian Albania: Centered in Barda

영어본문 : 한글 본문 이후에 추가되었음)

I. 서론

코카서스 알바니아(Caucasus Albania)는 코카서스 지역(지도 참조)에 위치한 고대 왕국으로 오늘날의 아제르바이잔과 다게스탄의 일부를 포함한 지역이다. 5세기 초에 기독교를 국교로 채택하였다.

Barda (Partaw)는 IV-V 세기에 번성했으며,  552 년부터 Barda는 코카서스 알바니아 (알바니아 : BC 2 세기 – AD 8 세기)의 종교 중심지였다.

바르다(Barda)는 수세기 동안 기독교 예배와 매움의 중요한 중심지 역활을 하였다. 교회와 수도원은 원근각지의 순례자들에게 매력적인 곳이 되었다. 그러나 이 지역의 역사는 침략과 정치적 혼란으로 점철되어있다. 7세기 아랍의 정복과 뒤이은 몽골의 침략은 이 지역의 기독교 공동체에 파괴적인 영향을 가져왔다.

이러한 어려움에도 불구하고 바르다의 초기 기독교의 유산은 지속되어 왔다. 고대 교회와 수도원의 유적과 이 지역의 풍부한 문화 유산은 계속해서 역사가와 고고학자들을 매료시키고 있다.

Caucasus Albanian map

II. 알바니아 코카서스의 바르다에서 기독교의 부상

l   초기 그리스도인 정착

고대 코카서스 알바니아 왕국의 일부인 바르다 지역에 있는 그리스도교의 뿌리는 기원후 초기 세기로 거슬러 올라간다. 실크로드가 동쪽과 서쪽을 연결하면서 기독교를 포함한 다양한 종교적, 문화적 영향이 코카서스에 도달하게 되었다.

l   바르다의 역할

실크로드에 전략적으로 위치한 바르다는 중요한 도시 중심지이자 문화 교류의 중심지로 부상했다. 이 도시의 중요성이 커지면서 기독교 선교사들에게 매력적인 목적지가 된 것이다. 바르다를 둘러싼 비옥한 땅은 번성하는 인구를 부양하여 그리스도인 공동체 설립을 위한 견고한 기초를 제공해 주었다.

l   기독교를 국교로 채택하다

코카서스 알바니아의 국교로 기독교를 채택한 것은 종종 사산 제국(Sasanian Empire)의 영향에 기인한다. 5세기 초, 독실한 조로아스터교도인 사산 왕 야즈데게르드 2세(Yazdegerd II)는 제국 전역에서 기독교를 탄압하기 위한 캠페인을 시작했다. 하지만 알바니아 사람들은 왕 바차간 3세(Vachagan III)의 지도 아래 이러한 압력을 물리치고 기독교 신앙을 유지하였다.

l   Mesrop Mashtots의 역할

저명한 학자이자 언어학자인 메스롭 마슈토츠는 알바니아 교회의 발전에 결정적인 역할을 한 인물이다. 그는 아르메니아 알파벳을 만들어 알바니아어의 필요에 맞게 조정했다. 이 혁신은 종교 문헌을 알바니아어로 번역하는 것을 용이하게 하여 지역 주민들이 기독교를 더 쉽게 접할 수 있게 했다.

III. 역사, 고고학 및 종교의식 지표들

1.       역사적 증거:

  • 초기 기독교 왕국: 오늘날의 아제르바이잔과 아르메니아의 일부를 포함하는 코카서스 알바니아는 초기 기독교 왕국이었다. 그 수도인 바르다는 기독교 예배와 행정을 위한 중요한 중심지였을 것이다.

  • 네스토리우스 기독교: 관대하고 적응력이 뛰어난 네스토리우스 기독교의 영향은 바르다와 같은 지역에까지 미쳤을 가능성이 높다. 이 기독교 분파는 동방에서 중요한 존재였으며 수많은 교회와 수도원을 설립했다.

2.       고고학적 증거:

  • 교회와 수도원의 유적: 13-14세기에 초점을 맞춘 바르다의 특정 고고학적 발굴은 제한적일 수 있지만, 이 지역에 기독교 건축물이 존재했음을 시사하는 역사적 기록과 고고학적 증거가 있다.

  • 중세 아르메니아 건축 : 독특한 돔과 복잡한 석조물을 갖춘 중세 아르메니아 교회의 건축 양식은 바르다의 기독교 건물 디자인에 영향을 미쳤을 수 있다.

바르다 시를 중심으로 한 코카서스 알바니아의 초기 기독교 왕국은 동방에 기독교가 전파되는 데 중요한 역할을 해왔다. 다음은 예배 형식, 선교 활동, 건축 스타일 및 저명한 교회 지도자에 대한 자세한 내용으로부터 알 수 있다.

3.      예배 의식

  • 전례: 알바니아 교회는 동방 정교회와 네스토리우스 전통의 요소를 통합한 고유한 전례를 개발했다. 이 전례는 아르메니아어와 조지아어와는 다른 언어인 코카서스 알바니아어로 진행되었다.

  • 종교 예술과 도상학: 비잔틴과 페르시아 전통의 영향을 받은 알바니아 기독교 예술은 종종 성경의 장면과 성인을 형상으로 묘사하였다. 이 예술의 대부분은 사라졌지만 살아남은 일부 유물은 풍부하고 다양한 예술적 전통을 암시해준다.

  • 순례지: 주요 종교 중심지인 바르다는 이 지역 전역에서 순례자들을 끌어들였다. 도시의 교회와 수도원에는 유물과 성지가 있어 영적 축복을 찾는 신자들이 모여들었다.

IV. 동방에서의 기독교 전파

1. 동방 선교

  • 실크로드 커넥션: 실크로드에 위치한 바르다의 전략적 위치는 기독교가 인근 지역으로 전파되는 것을 용이하게 했다.

  • 네스토리우스의 영향: 알바니아 교회는 네스토리우스 교회와 긴밀한 관계를 유지하면서 신학 사상과 선교 전략을 공유했다.

  • 개종 노력: 알바니아 선교사들은 주로 수도사와 사제들로 구성되어 페르시아, 중앙 아시아, 심지어 중국과 같은 이웃 지역으로 여행하여 기독교 신앙을 전파했다.

2. 교회 건축

  • 독특한 스타일 : 알바니아 교회 건축은 비잔틴 양식과 아르메니아 양식과 구별되었다. 그것은 종종 평평한 지붕과 최소한의 장식을 가진 단순한 직사각형 구조를 특징으로한다.

  • 요새화 된 교회 : 이 지역의 격동의 역사로 인해 많은 교회가 두꺼운 벽과 탑과 같은 방어 요소를 통합하여 요새화되어 건축되었다.

  • 수도원: 수도원은 종교 학습, 필사본 및 접대의 중심지 역할을 했다. 그들은 종종 광범위한 도서관과 미술 컬렉션을 소장했다.

3. 저명한 교회 지도자

  • 성녀 엘리셰(Elishe): 코카서스에 기독교를 전한 최초의 선교사 중 한 명으로 여겨지는 성녀 엘리셰는 알바니아의 수호성인으로 존경받고 있다.

  • 알바니아 가톨리코스(Catholicos): 알바니아 교회의 수장인 가톨리코스는 강력한 종교 및 정치 인물이었다. 초기 가톨리코스의 구체적인 이름은 종종 역사 속으로 사라졌지만, 그들이 알바니아 교회의 발전에 미친 영향은 매우 지대하였다.

4. 쇠퇴와 유산

알바니아 왕국의 쇠퇴와 그 후 이 지역에서 이슬람교의 부상은 알바니아 교회의 점진적인 쇠퇴로 이어졌다. 그러나 이 고대 기독교 공동체의 풍부한 문화적, 종교적 유산은 계속해서 역사가와 고고학자들을 매료시키고 있다.

V. 맺는 말

고대 코카서스 알바니아 왕국의 중요한 도시인 바르다에서 기독교의 역사적 궤적은 기독교의 흥망성쇠에 기여한 문화적, 정치적, 종교적 요인의 복잡한 상호 작용을 보여줍니다.

  • 초기 기독교 정착지: 바르다에 기독교가 소개된 것은 기원후 초기로 거슬러 올라갈 수 있으며, 다양한 문화 교류의 통로로서의 실크로드의 역할에 영향을 받았다. 이 전략적 위치는 기독교 선교사와 아이디어의 도착을 용이하게하였다.

  • 종교 중심지로서의 바르다: 5세기 무렵, 바르다는 저명한 도시 중심지로 부상하여 코카서스 알바니아의 수도가 되었다. 코카서스 알바니아 왕국의 비옥한 땅은 늘어나는 인구를 수용하고 그리스도인 공동체를 세우기 위한 견고한 기초를 제공하였다.

  • 국교 채택 : 기독교를 국교로 공식 채택 한 것은  5 세기 초 Vachagan III 왕 아래에서 일어났다  . 이것은 부분적으로 그리스도교를 억압하려고 했던 사산 왕조의 외부 압력에 대한 반응이었다. 그러나 기독교에 대한 지역 지도부의 헌신은 이 지역에서 그 입지를 굳건히 하는 데 도움이 되었다.

  • 영향력 있는 인물:  알바니아 교회 발전의 핵심 인물인 메스롭 마슈토츠는 종교 문서를 알바니아어로 번역할 수 있는 알파벳을 만들어 보급하였다. 이러한 접근성은 기독교 가르침이 지역 주민들 사이에 퍼지는 데 크게 기여하게 되었다.

  • 문화 및 건축 개발: 바르다는 기독교 예배와 학습의 중심지가 되었으며, 순례자들을 끌어들이는 수많은 교회와 수도원을 자랑스럽게 여겼다. 이 지역의 건축은 비잔틴과 페르시아의 영향이 혼합되어 있으며, 알바니아 기독교를 다른 전통과 구별하는 독특한 전례 관행이 등장했다.

  • 침략과 정치적 혼란: 바르다에서 기독교의 쇠퇴는 7세기 아랍 정복과 함께 시작되었으며, 이는 중요한 정치적 격변의 시작이 되었다. 몽골군을 포함한 그 후의 침략은 이 지역을 더욱 불안정하게 만들었고 기독교의 영향력도 약화시켰다.

·         문화적 유산: 이러한 어려움에도 불구하고 바르다의 초기 기독교 유산은 고대 교회와 수도원의 유적과 같은 고고학적 발견을 통해 분명하게 남아 있다. 이 잔재는 한때 번성했던 바르다의 기독교 공동체와 초기 기독교 역사에서 그 역할에 대한 증거이기도 하다.

결론적으로, 기독교는 유리한 조건과 강력한 지도력으로 인해 초기 백여년 동안 바르다에서 번성했지만 결국 외부의 압력과 침략으로 인해 쇠퇴하게 되었습니다. 초기 기독교의 중심지로서 바르다의 역사적 중요성은 오늘날에도 학자와 역사가들의 흥미를 계속 끌고 있다.

참조

[1] https://georgianorthodoxchurch.wordpress.com/2013/08/09/caucasian-albanian-church-celebrates-its-1700th-anniversary/

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_Albania_(Sasanian_province)

[3] https://www.virtualkarabakh.az/en/post-item/22/37/the-christian-history-of-karabakh.html

[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_Albania

[5] Archimandrite Alexy (Nikonorov), Movses Kalankatuatsi에 따른 코카서스 알바니아 교회의 역사, 바쿠 국제 다문화주의 센터, ANAS, 2024. © BIMC, 2024년

[6] http://www.visions.az/en/news/120/6c237b8e/

[7] 파리다 맘마도바, 코카서스 알바니아와 알바니아인, 제2판., 바쿠 국제 다문화주의 센터, © 바쿠 국제 다문화주의 센터, 2021.

영어 본문

The Early Christian Kingdom of Caucasian Albania: Centered in Barda

I.  Introduction

Caucasian Albania was an ancient kingdom located in the Caucasus region (see map), encompassing parts of modern-day Azerbaijan and Dagestan. It adopted Christianity as its state religion in the early 5th century.

Barda (Partaw) flourished in the IV-V centuries. Starting from 552, Barda had been a religious center of Caucasian Albania (Albania :2nd century BC – 8th century AD).

Barda continued to be a significant center of Christian worship and learning for centuries. Its churches and monasteries attracted pilgrims from far and wide. However, the region's history was marked by invasions and political turmoil. The Arab conquest in the 7th century and subsequent Mongol invasions had a devastating impact on the region's Christian communities.

Despite these challenges, the legacy of early Christianity in Barda endures. The ruins of ancient churches and monasteries, as well as the rich cultural heritage of the region, continue to fascinate historians and archaeologists.

Caucasus Albanian map

II.  The Rise of Christianity in Barda, Caucasian Albania

l   Early Christian Settlement

The roots of Christianity in the region of Barda, part of the ancient kingdom of Caucasian Albania, can be traced back to the early centuries of the Common Era. As the Silk Road connected the East and West, various religious and cultural influences reached the Caucasus, including Christianity.

l   The Role of Barda

Barda, strategically located on the Silk Road, emerged as a significant urban center and a hub for cultural exchange. The city's growing importance made it an attractive destination for Christian missionaries. The fertile lands surrounding Barda supported a thriving population, providing a solid foundation for the establishment of Christian communities.

l   Adoption of Christianity as State Religion

The adoption of Christianity as the state religion of Caucasian Albania is often attributed to the influence of the Sasanian Empire. In the early 5th century, the Sasanian king Yazdegerd II, a devout Zoroastrian, initiated a campaign to suppress Christianity throughout his empire. However, the Albanians, under the leadership of their king Vachagan III, resisted these pressures and maintained their Christian faith.

l   The Role of Mesrop Mashtots

Mesrop Mashtots, a renowned scholar and linguist, played a crucial role in the development of the Albanian Church. He created the Armenian alphabet and adapted it to the needs of the Albanian language. This innovation facilitated the translation of religious texts into Albanian, making Christianity more accessible to the local population.

III.  Historical, Archaeological and Ritual Indicators

1.       Historical Evidence:

  • Early Christian Kingdom: Caucasian Albania, which encompassed parts of modern-day Azerbaijan and Armenia, was an early Christian kingdom. Barda, as its capital, would have been a significant center for Christian worship and administration.

  • Nestorian Christianity: The influence of Nestorian Christianity, which was tolerant and adaptable, likely extended to regions like Barda. This branch of Christianity had a significant presence in the East and established numerous churches and monasteries.

2.       Archaeological Evidence:

  • Ruins of Churches and Monasteries: While specific archaeological excavations in Barda focused on the 13th-14th century may be limited, there are historical records and some archaeological evidence suggesting the existence of Christian structures in the region.

  • Medieval Armenian Architecture: The architectural style of medieval Armenian churches, with their distinctive domes and intricate stonework, could have influenced the design of Christian buildings in Barda.

The early Christian kingdom of Caucasian Albania, centered around the city of Barda, played a significant role in the spread of Christianity in the East. Here's a detailed look at its worship practices, missionary endeavors, architectural style, and prominent church leaders:

3.      Worship Practices

  • Liturgy: The Albanian Church developed its own unique liturgy, which incorporated elements from both Eastern Orthodox and Nestorian traditions. This liturgy was conducted in the Caucasian Albanian language, a language distinct from Armenian and Georgian.

  • Religious Art and Iconography: Albanian Christian art, influenced by both Byzantine and Persian traditions, often depicted biblical scenes and saints. While much of this art has been lost, surviving fragments suggest a rich and diverse artistic tradition.

  • Pilgrimage Sites: Barda, as a major religious center, attracted pilgrims from across the region. The city's churches and monasteries housed relics and holy sites, drawing devotees seeking spiritual blessings.

IV. The Spread of Christianity in the East

1. Mission to the East

  • Silk Road Connection: Barda's strategic location on the Silk Road facilitated the spread of Christianity to neighboring regions.

  • Nestorian Influence: The Albanian Church maintained close ties with the Nestorian Church, sharing theological ideas and missionary strategies.

  • Conversion Efforts: Albanian missionaries, often monks and priests, traveled to neighboring regions, such as Persia, Central Asia, and even China, to spread the Christian faith.

2. Parish Architecture

  • Unique Style: Albanian church architecture was distinct from both Byzantine and Armenian styles. It often featured simple, rectangular structures with flat roofs and minimal ornamentation.

  • Fortified Churches: Due to the region's turbulent history, many churches were fortified, incorporating defensive elements like thick walls and towers.

  • Monasteries: Monasteries served as centers of religious learning, scriptoria, and hospitality. They often housed extensive libraries and art collections.

3. Prominent Church Leaders

  • Saint Elishe: Considered one of the first missionaries to bring Christianity to the Caucasus, Saint Elishe is revered as the patron saint of Albania.

  • Albanian Catholicos: The head of the Albanian Church, the Catholicos, was a powerful religious and political figure. While specific names of early Catholicoi are often lost to history, their influence on the development of the Albanian Church was profound.

4. Decline and Legacy

The decline of the Albanian Kingdom and the subsequent rise of Islam in the region led to the gradual decline of the Albanian Church. However, the rich cultural and religious heritage of this ancient Christian community continues to fascinate historians and archaeologists.

V. Concluding Remarks

The historical trajectory of Christianity in Barda, a significant city in the ancient kingdom of Caucasian Albania, reveals a complex interplay of cultural, political, and religious factors that contributed to both its rise and eventual decline.

  • Early Christian Settlement: The introduction of Christianity in Barda can be traced back to the early centuries CE, influenced by the Silk Road's role as a conduit for various cultural exchanges. This strategic location facilitated the arrival of Christian missionaries and ideas.

  • Barda as a Religious Center: By the 5th century, Barda had emerged as a prominent urban center and became the capital of Caucasian Albania. Its fertile lands and growing population provided a solid foundation for establishing Christian communities.

  • State Religion Adoption: The formal adoption of Christianity as the state religion occurred under King Vachagan III in the early 5th century. This was partly a response to external pressures from the Sasanian Empire, which sought to suppress Christianity. However, the local leadership's commitment to Christianity helped solidify its presence in the region.

  • Influential Figures: Mesrop Mashtots, a key figure in developing the Albanian Church, created an alphabet that allowed for translating religious texts into Albanian. This accessibility significantly contributed to the spread of Christian teachings among the local populace.

  • Cultural and Architectural Development: Barda became a hub for Christian worship and learning, boasting numerous churches and monasteries that attracted pilgrims. The region's architecture reflected a blend of Byzantine and Persian influences, with unique liturgical practices emerging that distinguished Albanian Christianity from other traditions.

  • Invasions and Political Turmoil: The decline of Christianity in Barda began with the Arab conquest in the 7th century, which marked the start of significant political upheaval. Subsequent invasions, including those by Mongol forces, further destabilized the region and diminished Christian influence.

·         Cultural Legacy: Despite these challenges, the legacy of early Christianity in Barda remains evident through archaeological findings such as ruins of ancient churches and monasteries. These remnants serve as a testament to Barda's once-thriving Christian community and its role in early Christian history.

In conclusion, while Christianity flourished in Barda during its early hundred years due to favorable conditions and strong leadership, external pressures and invasions ultimately led to its decline. The historical significance of Barda as a center for early Christianity continues to intrigue scholars and historians today.

References

[1] https://georgianorthodoxchurch.wordpress.com/2013/08/09/caucasian-albanian-church-celebrates-its-1700th-anniversary/

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_Albania_(Sasanian_province)

[3] https://www.virtualkarabakh.az/en/post-item/22/37/the-christian-history-of-karabakh.html

[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_Albania

[5] Archimandrite Alexy (Nikonorov), History Of The Church Of Caucasian Albania According To Movses Kalankatuatsi, Baku International Multiculturalism Centre, ANAS, 2024. © BIMC, 2024

[6] http://www.visions.az/en/news/120/6c237b8e/

[7] Farida Mammadova, Caucasian Albania And Albanians, Second edition., Baku International Multiculturalism Centre, © Baku International Multiculturalism Centre, 2021.

공유하기
카카오로 공유하기
페이스북 공유하기
트위터로 공유하기
url 복사하기
조회수 : 162
heart
T
페이지 기반 대답
AI Chat